Představte si, ze jedete do práce a uvidíte značku STOP. Co
uděláte? To záleží na exegezi**
nápisu STOP.
1. Postmodernista provede dekonstrukci značky (srazí ji svým
autem). Navždy tak ukončí tyranii severojižní dopravy vůči
západovýchodnímu směru.
2. Podobně marxista vidí ve značce STOP nástroj třídního útlaku. Dojde
k závěru, ze buržoazie užívá severojižní silnici a brání tak rozvoji
dělnické třídy na západovýchodní silnici.
3. Seriózní a vzdělaný katolík věří, ze nemůže porozumět značce STOP
bez znalosti jejích uživatelů a jejich tradice. Pozorováním zjistí,
že ji nikdo nebere příliš vážně, proto se necítí povinen brát ji
příliš vážně ani on.
4. Obyčejný katolík (nebo ortodoxní, nebo kopt, anglikán, metodista,
presbyterián nebo kdokoliv jiný) se neobtěžuje čtením nápisu na
značce, ale zastaví u ní, když tam zastaví auto, které jede před
ním.
5. Fundamentalista bere text doslovně, zastaví u značky a čeká, až se
na ní objeví nápis, že má pokračovat.
6. Kazatel si najde slovo STOP ve slovníku a zjistí, že znamená: 1)
něco, co brání pohybu, jako zátka v odtoku nebo zarážka dveří; 2)
místo, kde vlaky nebo autobusy umožňují výstup cestujících. Hlavním
bodem jeho kázání přístí neděli na tento text je: Když uvidíte značku
STOP, je to místo, kde je doprava přirozeně zbrzděna, je to tedy
vhodné místo pro výstup cestujících z vašeho auta.
7. Ortodoxní Žid udělá jednu ze dvou věcí:
1) Zvolí jinou cestu do práce, kde není žádná značka STOP. Vyhne se
tak riziku neuposlechnutí Zakona.
2) Zastaví u značky STOP, řekne:
"Požehnán buď Hospodine, náš Bože, králi všehomíra, jenž jsi nám
daroval své přikázání, abychom se zastavili", podivá se na hodinky,
pocká tři vteřiny a pokračuje v cestě.
Shodou okolností jsou v Talmudu k tomuto textu následující
komentáře:
Rabi Meir: Kdo se nezastaví, nebude žít dlouho. Rabi Hilel: Proklet
buď ten, kdo nepocitá do tří před další cestou. Rabi Simon ben Juda:
Proč do tří? Protože Svaty, budiž požehnán, daroval nám Proroky,
Patriarchy a Písmo. Rabi ben Izak: Kvůli třem patriarchům. Rabi
Jehuda: Proč chválit Hospodina u značky STOP? Protože říká: "Zastav se
a věz, že Já jsem Bůh." Rabi Ezekiel: Když Jefta porazil Amonitské a
vracel se domů, Svatý Bůh, budiž požehnán, věděl, že osel vyběhne z
domu a předběhne Jeftovu dceru; ale Jefta se nezastavil u značky STOP
a osel neměl čas vyběhnout. Proto Jefta uviděl dříve dceru a ztratil
ji. Tak byl potrestán za porušení Zákona u značky. Rabi Gamaliel: Rabi
Hilel, když byl dítě, nepromluvil jediné slovo, i když se ho rodiče
snažili naučit mluvit a číst tim, ze na něj mluvili a ukazovali mu
slova na svitcích. Jednoho dne jeho otec projížděl městem a nezastavil
u značky. Mladý Hilel zvolal: "Stůj, otče!" Tak se naučil mluvit i
číst ve stejný okamžik. Jak je psáno: "Skrze ústa nemluvňátek". Rabi
ben Jakob: Odkud značka STOP pochazí? Z nebe, neboť je psáno: "Navěky,
Hospodine, je Tvé slovo pevné v nebesích." Rabi ben Natan: Kdy byl
značka stvořena? Čtvrtého dne, neboť je psáno: "Sloužiti jako značky
budou". Rabi Jehuda: ... (následují další tři stránky)
8. Farizeus udělá totéž, co ortodoxní Žid, ale počká deset vteřin
místo tří. Navíc brzdová světla svého vozu nahradí 1000 W
reflektory a spojí je s klaksonem, takže zatroubí, kdykoliv sešlápne
brzdu.
9. Badatel z Ježíšovského
semináře*** dojde k závěru, že text "STOP" nepochybně
Ježíš sám nikdy nevyslovil, ale že zcela jistě patří až do třetí fáze
tradování evangelia, kdy byla církev poprvé konfrontována se silniční
dopravou na svém parkovišti.
10. Novozákonní badatel si uvědomí, že na Markově třídě není žádná
značka STOP, ale že jedna je na Matoušově a jedna na Lukášově
ulici. Dojde k závěru, že Matoušova i Lukášova ulice jsou kopie jedné
hypotetické ulice "Q". Následuje skvělý třísetstránkový rozbor hypotéz
o původu těchto značek a o rozdílech mezi značkami na Matoušove a
Lukášově ulici. Naneštěstí je zde jedno opomenutí - autor zjevně
zapomněl vysvětlit, co ten text znamená.
11. Starozákonní badatel poukáže na řadu stylistických rozdílů mezi
první a druhou polovinou nápisu STOP. Například ST neobsahuje žádnou
uzavřenou oblast a má pět zakončení čar, zatímco OP má dvě uzavřené
oblasti a jediné zakončení čáry. Dojde k závěru, že autor druhé části
nápisu je odlišný od autora první části a žil pravděpodobně o několik
set let později. Později na základě podobných stylistických rozdílů
mezi O a P badatel určí, že druhá část nápisu byla psána dvěma různými
lidmi.
12. Jiný přední starozákonní badatel poznamená ve svém komentáři, že
se nápis STOP hodí více do kontextu o tři ulice dříve (naneštěstí
nevěnuje pozornost tomu, aby vysvětlil proč). Zcela zřejmě byl tento
text přenesen na současné místo pozdějším redaktorem. Křižovatku máme
tedy vykládat tak, jako by tam žádná značka STOP nebyla.
13. Kvůli potížím s výkladem jiný starozákonní badatel upravi text
změnou T na H. SHOP je v kontextu mnohem srozumitelnějsí než STOP,
protože v okolí je mnoho obchodu. K porušení textu došlo pravděpodobně
tím, že SHOP se podobá nápisu STOP o několik ulic dříve a je to proto
přirozená chyba písaře. Nápis se má proto vykládat jako upozornění na
existenci nákupního střediska.
David D. Danneberger
John Heckewelder Memorial Moravian Church
Gnadenhutten, OH 44629
danned@bright.net
david_danneberger.parti@ecunet.org
*) hermeneutika:
věda a metodologie interpretace, zejména
Bible.
**) exegese: kritický výklad nebo
interpretace, zejména textu.
***) Ježíšovský seminář: skupina badatelů
kteří se pravidelně
scházejí k diskusím o historické pravdivosti evangelií.
Zpět na zájmovou stranku
Ondřeje Šipra.
Back to the hobby page of
Ondrej Sipr.